6.9.13

PROCÉS D'ADAPTACIÓ


En aquests dies del que més es deu parlar a les escoles és del “Procés d’adaptació”, especialment a les classes de P3, on els infants comencen una nova etapa a l’escola “dels grans”. Nous companys, nous mestres, noves metodologies i rutines... tot això pot provocar angoixa als infants i per això cal que es planifiqui bé la seva adaptació.

Abans de començar...
Moltes escoles fan xerrades i portes obertes al mes de juny per tal que pares i nens puguin veure el funcionament de l’escola i conèixer de primera mà als professionals que els acolliran uns mesos després.  Aquest primer contacte serveix perquè els infants coneguin el centre i es familiaritzin amb ell per tal que el primer dia d’escola no sigui tan traumàtic.
A més, els pares podran resoldre dubtes sobre com fer l’adaptació i crear un vincle amb els mestres.
www.europapress.es

Quan comença el curs...
El sistema varia a cada escola. Algunes proposen que els infants vagin acompanyats dels pares i estiguin a l’escola una estona reduïda de temps. D’altres proposen la integració dels pares només durant una estona de l’estada a l’escola... Cada escola és un món! El que si és important, és planificar bé totes les activitats, tenint en compte les estones que els pares estaran a l’aula, per tal que l’infant se senti segur en un ambient organitzat.

Els mestres...
El paper fonamental del mestre és acompanyar i consolar a l’infant en aquests dies per tal d’ajudar-los a aconseguir tranquil·litzar-se i adaptar-se a la rutina de l’escola. A més, s’haurà de mantenir una bona comunicació escola-família per facilitar l’adaptació de l’infant i aconseguir el seu benestar.
www.elperiodico.com

Algunes idees...
Fer jocs de coneixença pot servir per facilitar la relació entre companys i crear així un vincle de confiança que faciliti la integració de l’infant. D’altres activitats, com alguna manualitat que puguin endur-se a casa, pot facilitar aquest període, ja que dóna peu a conversar sobre el que s’ha fet a l’escola.

Alguns llibres que ens poden ajudar...
  • "En Didó a l'escola" Autor: Yves Got. Editorial Destino. Barcelona, 2002. En Didó es troba a l’escola amb la senyoreta i els seus amics. El llibre mostra les possibilitats de lleure que es troben a l’escola mitjançant tres desplegables amb escenes diferents, imatges per pintar, jocs i endevinalles.

  • "En Pol va a l’escola" Autora: Liesbet Slegers. Editorial Baula. Barcelona, 2007. Aquest conte relata la història d’en Pol, un nen que no vol anar a escola. Però, en Pol descobrirà, després de fer diverses activitats i conèixer als seus companys, que l’escola pot ser un lloc divertit i on val la pena anar-hi.


Ànims a tots ens aquests dies, alguns poden ser molt durs! 

2 comentaris:

  1. Gràcies per aquest article tant interessant sobre l'adaptació.
    Que et vagi molt bé l'inici del curs.

    Alicia

    ResponElimina