11.11.13

CONTES MATEMÀTICS

El passat dissabte vam assistir a la Jornada Didàctica Matemàtica organitzada per l’ABEAM. En aquesta vam poder aprendre diferents recursos per ensenyar matemàtiques d’una manera més dinàmica i atraient als infants i als no tan infants.

Una de les xerrades que més em va cridar l’atenció i més em va agradar va ser “Contes matemàtics” on un grup de joves mestres ens van ensenyar com podíem explicar contes i conceptes matemàtics amb uns materials ben senzills. Aquests materials els recollien dins d’unes capses maletí juntament amb els diferents contes, CD's i possibles activitats per realitzar.
A continuació els teniu detallats. Espero que us serveixin!

ELS TRES PORQUETS
En aquesta adaptació els tres porquets són uns cercles de color rosa i el llop un cercle més gran de color marró. Les casetes tenen diferent mida, en funció de si ha d’entrar només un porquet o més d’un, i el llop no pot entrar a cap caseta.
Aquesta activitat la van fer amb infants de P2 i va ser tot un èxit, ja que els infants, a banda d’explicar el conte, jugaven a fer els encaixos.  



LA RATETA QUE ESCOMBRAVA L'ESCALETA

En aquest cas els personatges eren capses cilíndriques i cadascuna tenia algun material sorollós a dins (pedres, clips...). El gat en canvi, com és l’animal que sedueix a la rateta, és una capsa de música. La rateta estava representada per un cabdell de llana grisa amb un llacet rosa.


EL PATUFET
Els personatges representats són els següents: en Patufet per una barretina, el bou per un tros de tela foradat perquè pugui entrar el Patufet, la paperina, la col i una monedeta.


LA CAPUTXETA VERMELLA
En aquest cas la caputxeta és una polsera de fusta amb un llacet, el llop és un estoig marró, els arbres uns guants verds, els camins dos mocadors (un més llarg que l’altre), l’àvia unes ulleres i les cases són barrets.
Amb els mocadors podem veure físicament com dos camins de diferents llargades poden arribar al mateix lloc.
A la capsa hi havia diferents polseres per tal que tots els infants poguessin ser la caputxeta. 


LA RÍNXOLS D'OR
La Rínxols d’or és representada amb un fregall per representar aquesta actitud de tafanera i mal educada per entrar en cases que no són la seva i tocar-ho tot. Els tres ossets són cilindres de fusta i podem representar el conte amb un per l’osset petit, dos pel mitjà i tres pel gran. Les cadires i els llits són pilotes de diferents dureses i la sopa ampolles plenes de pasta de sopa. 

5 comentaris:

  1. És fantàstic veure com les noves generacions sou capaces de dedicar un dissabte a la vostra formació. Felicitats!
    Una proposta molt interessant!
    Aquests contes donen contingut a allò que sovint s'ha fet a les escoles sense ser-ne conscients, oi?
    Bona setmana
    Carme

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Carme!
      La veritat és que és una pena que hi assistissim tan pocs estudiants... Hem d'aprofitar aquestes trobades per tenir contacte amb mestres que ja estan exercint i intercanviar diferents punts de vista per aprendre els uns dels altres.

      Bona setmana a tu també!
      Sònia

      Elimina
  2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Hola Sònia!
    Fa temps que vaig donant un cop d'ull a aquestes capses! Em criden l'atenció, m'interessen, i m'interessa encara aprendre'n més coses.
    Quin és el procediment, vull dir, com funcionen... a la classe hem fet un plantejament de la caputxeta sobre el llarg i el curt.... però com fas d'un guan un arbre? o un barret una casa? vull dir t'ho poses tu? ho deixes a terra? ho utilitzen ells després de coneixer el conte???
    Moltes gràcies
    Marta

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Marta!
      Al curs que vam fer ens van explicar el conte dels tres porquets com si nosaltres fóssim els nens. Es tracta d'explicar als infants el conte fent servir aquest material com si fossin "titelles". Amb la imaginació que tenen els petits ho pillen de seguida!
      L'arbre pots posar-te el guant o enganxar-lo en algun lloc, la caseta pots ficar els ninos sota el barret...
      Sí que és necessari fer una mostra abans del conte perquè els infants agafin una idea.
      No sé si t'he ajudat, qualsevol cosa pots tornar a escriure o enviar-me un mail.

      Que tinguis bon dia!
      Sònia

      Elimina